< Tilbage til oversigten

20 nov 2012

2020 prognoser viser stort forbrug

Brasilianerne kommer til at drikke mere øl end tyskere og spise ligeså meget pasta som italienerne.

Det brasilianske forbrugermarked fortsætter med at tiltrække internationale iværksættere og investorer. Landet forventes at blive det femte største forbrugermarked i verden inden 2020, hvilket er med til at reducere dets internationale afhængighed fra udefrakommende økonomiske kriser. I det næste årti forventes brasilianerne at forbruge ligeså meget pasta som italienerne ifølge prognoser udarbejdet af det amerikanske konsulentfirma McKinsey, og udgivet af det brasilianske magasin Exame. Landet vil være det tredje største marked for biler. Ølforbruget, som i 2005 udgjorde halvdelen af tyskernes, forventes at være tre gange højere end i Tyskland. Prisen for hår-og skønhedsprodukter i byen São Paulo vil stige to gange hurtigere end i Frankrig. I hele perioden ventes forbruget i landet at tegne sig for 65 % ud af en samlet BNP på 5 billioner BRL, se også figur nedenfor. I 2020 forventes den brasilianske BNP per capita at være steget med 37 %, og ved samme tid, vil landet få gavn af en "demografisk bonus", idet seks ud af ti indbyggere vil være på arbejdsmarkedet.

Consumer Graphic

Hvorfor nu og ikke senere?

Ifølge artiklen i Exame anbefaler eksperter, at udenlandske virksomheder, der ønsker at etablere sig i Brasilien, bør agere inden årtiet er omme. Det sker på baggrund af den nuværende økonomiske situation i Brasilien, som sammenlignes med 50'ernes forbrugsboom i USA. I 50'erne var USAs BNP per capita 13.000 USD - I Brasilien er det aktuelt omkring 12.000 USD. Undersøgelser viser, at når BNP per capita når et niveau på 12-17.000 USD, sker der en reel eksplosion i forbruget, mens et bredere udvalg af produktkategorier indgår i forbrugsbudgettet.  Samtidig har virksomheder, der etablerer sig på mindre udviklede markeder, betydeligt større chance for succes på den længere bane. I England har supermarkedskæden Tesco været førende på markedet i mere end tre årtier. Virksomheden er et resultat af den ekspansion, som fandt sted i 50'erne og 60'erne. Det kan med en vis rimelighed forventes, at de virksomheder, som succesfuldt formår at etablere sig på det brasilianske marked i dette årti, også har gode muligheder for at blive førende på det lokale marked i de kommende tre årtier. Forbrugermarkedet vil fortsætte med at styrke den brasilianske økonomi i løbet af indeværende årti. Frem mod 2020 vil Brasilien udvikle sit indre marked intensivt, og dermed fortsat understøtte den positive vækst landet har oplevet det seneste årti.

Det brasilianske marked er imidlertid ikke umiddelbart et oplagt marked for alle virksomheder. Derfor er man nødt til at bevæge sig udenfor komfortzonerne, såsom de store hovedstæder, hvis man ønsker at opnå en unik position og har ambitioner om at blive førende på markedet. Brasilien handler ikke længere kun om São Paulo, Rio de Janeiro og Bahia. Brasilien handler også om São Bernardo do Campo, Campinas og Maranguape, São José de Ribamar og Paço do Lumiar. Man skal ikke fortvivle, hvis ikke man har hørt disse navne før, for det vil man uden tvivl, når man involverer sig i det store Latin Amerikanske land. Med den rigtige strategi kan man tilføje endnu en dimension til sine forretningsaktiviteter ved at involvere sig i Brasilien.

Videopræsentation


Se det brasilianske marked fra vores perspektiv

Læs mere her